Vyberte stránku

Nečekané přiznání copywritera

květen | 2024

Učitelé ve škole vždycky chválili moje slohovky a mě psaní bavilo. A tak, když jsem narazila na copywriting, neviděla jsem žádný důvod, proč by mi tahle disciplína neměla jít. To jsem ještě netušila, jak zkreslený představy o ní mám.

Moje první texty se míjely účinkem, i když se prý hezky četly. „Tak co je, sakra, špatně?“ Začala jsem pátrat po důvodu.

Tahle detektivní práce byla docela snadná. Viníka jsem našla během chvíle. Za všechno mohla má nevědomost. O tom, co je copywriting, jsem neměla totiž ani páru.

Moje naivní představa, že stačí jen nějak hezky poskládat smysluplné věty, se rozpadla na tisíc kousků.

Ono napsat ten hezký (nebo spíš lákavý a emocemi nabitý) text je totiž až závěrečná práce copywritera. Výsledek, který je vidět. Ale co se děje v zákulisí?

Zpověď copywritera

Pídit, pátrat, zkoumat

„Chcete skvělé texty? Fajn, nejdřív mi ale musíte říct, kdo vlastně jste. Co děláte? Proč to děláte? Kdo jsou vaši zákazníci? Jaký má být cíl textu?“ Práce copywritera začíná smrští otázek.

A pak se musí zahrabat do odpovědí. Googlit, zjišťovat a skládat mozaiku informací, aby vynesl z hlubin ty nejcennější textové perly.

No, a aby takové perly poznal, tak mu zase nestačí jen hezky psát.

A jsme u termínů jako psychologie prodeje, marketing, behaviorální vědy a SEO se taky hodí.

Přiznat si, že něco neznám

Takže si jdu promluvit se svým egem: „Mám pocit, že toho je dost, co se potřebuju doučit. Co ty na to?“ Trochu se na mě zamračí.

Přesvědčit ho, že mám mezery ve vzdělání, nebylo úplně jednoduchý. Ale nakonec se mi to povedlo.

I přesto sedí trochu naštvané v koutě, když otevírám knihu Zbraně vlivu od Roberta Cialdiniho. Po druhé kapitole si však přisedne blíž a kouká mi přes rameno.

Po dočtení knížky se na mě usměje a nadšeně povídá: „To byla paráda! Já chci vědět víc!“

A tak jsem se smířila se svým egem a začala vyhledávat všechny možnosti, jak bych se mohla posunout dopředu v psaní prodejního textu. Knihy, kurzy, webináře, semináře… Škola.

 

Cože? Škola?

Jo, Škola mistrů textu – 9měsíční kurz u Otty Bohuše. Ten už z hlavy jen tak nedostanu. Tam přišly ty největší (a nejtěžší) posuny, aha momenty, otočky i krize.

Hodiny naplněné psaním, marketingem, psychologií i podnikáním. A nejcennější komoditou – zpětnou vazbou.

Celý školní rok jsem poslouchala názory na mé psaní od učitele i spolužáků. Někdy byly hodně kritické, jindy úžasně povzbudivé. Naučila jsem se na texty nahlížet z různých úhlů a vidět dříve neviděné.

Ano, moje ego plakalo. Na začátku hodně. Ale teď opět skáče nadšením.

Copywriting

Texty na počkání? Ani za příplatek

Když si vzpomenu, jaká byla má představa o copywritingu, musím se sama sobě smát. Prej, že stačí umět jen hezky psát.

Teď už touhle iluzí netrpím a nepíšu texty na počkání nebo do druhého dne. Začínám otázkami, spoustou otázek. Hledám vaši jedinečnost, která vás odliší od konkurence. Hledám perly, které ocení vaše cílová skupina.

Protože vy chcete textem prodat, ne jen vyplnit váš web.

Ale víte, co je na tom úžasný? I přesto, že psaní prodejních textů není tak jednoduchý, jak jsem si na začátku myslela, baví mě to čím dál víc.